Concluzie clara: Apahida nu poate primi inca 737 de apartamente in vatra satului!

| Scris de apahida.ro | 2023-09-05 | SOCIAL | |

Peste o sută de apahideni au venit la dezbaterea publică pe tema blocurilor de la IPEG, care a avut loc la Căminul cultural din Sannicoara. Din partea Primăriei Apahida au asistat primarul Grigore Fati, secretarul David Alexandru, viceprimarul Cristina Belce şi şeful departamentului urbanism Iuliu Mârza. 

În deschidere proiectantul a făcut o scurtă prezentare a proiectului, punctând doar avantajele pe care le va aduce noul ansamblu imobiliar. Punctam câteva dintre ele: apartamente spaţioase realizate din materiale de calitate, o piaţetă de aproximativ 6000 m în centrul ansamblului, o grădiniţă pentru copii, numeroase spaţii comerciale care se vor preta pentru diferite domenii de activitate, alimentaţie publică, horeca, sănătate, fitness, etc care vor genera si noi locuri de munca. 

Înălţimea maximă a imobilelor va fi de 4 etaje + 2 retrase. Numărul total al apartamentelor va fi 737. Iar parcările vor respecta cota propusă în una dintre şedinţele de Consiliu local de 1.5/apartament. 

Proiectantul a insistat ca prin modul în care au fost gândit ansamblul imobiliar va oferi condiţii de viaţă foarte bune, pentru persoanele care vor locui în zona respectivă. De asemenea, reprezentantul firmei de proiectare a accentuat că noul proiect ar urma să dea identitate comunei, întrucât Apahida nu are o identitate proprie. 

 

Oamenii au venit cu întrebări pertinente

Riveranii zonei locuitori ai străzilor pe care urmează a se face descărcarea traficului generat de noul proiect au venit în număr mare, umplând sala Căminului Cultural. Rând pe rând au luat cuvântul şi şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la repercusiunile dezvoltării noului ansamblu. Principalele motive pentru care oamenii nu doresc să se dea undă verde proiectului sunt o parte dintre ele cele enumerate în articolul precedent pe care le reluăm şi completăm cu o parte din cele nou expuse.

 

Traficul infernal - traficul generat de cele 1300 de autoturisme care ar putea apărea în zonă ar face din traseul Apahida - Cluj Napoca o rută mereu roşie, distanţă de 16 km ar putea ajunge să fie parcursă zilnic în ore nu în minute. Tot la acest capitol s-a punctat că principalele străzi Coşbuc, Crişan, Liliacului sunt extrem de înguste iar un trafic mult mai dens ar pune în pericol siguranţa pietonilor, acestea nefiind prevăzute cu trotuare. O dată cu apariţia aglomerării urbane ar dispărea copiii care profita azi de nivelul scăzut de aglomeraţie şi vin să se dea cu rolele sau să înveţe mersul pe bicicletă. 

Reţeaua de canalizare - oamenii şi-au exprimat îngrijorarea cu  privire la modul în care va funcţiona reţeaua de canalizare, care şi acum da rateuri. O doamnă care locuieşte pe strada George Coşbuc şi-a arătat indignarea ca un al mega proiect imobiliar este pe cală să se realizeze în proximitate. Dansa a dat exemplu unui alt ansamblu imobiliar mult mai restrâns care de când s-a ridicat a adus doar neplăceri locuitorilor de pe Coşbuc, atât în ce priveşte reţeaua de canalizare dar şi în privinţa altor reţele.

Nebuloasa parcărilor subterane - proiectantul are de gând să construiască o parte din locurile de parcare în subteran, deşi zona este cunoscută de toată lumea că o zonă joasă în care apa bălteşte mai tot timpul anului, de altfel pentru cei care nu-şi mai amintesc zona respectivă a fost foarte afectată de inundaţiile din 2010 şi 2016. 

Drumul plătit din bani publici - Pentru a facilita accesul spre ansamblu imobiliar, Primăria şi-a luat angajamentul ca va expropria o serie de pământuri pentru a putea realiza un drum între nodul rutier de la Sub Coastă şi zona IPEG, dezvoltatorul suportând cheltuielile cu reţeaua de canalizare cu care va fi dotat drumul. Legat ce acest aspect oamenii au fost extrem de nemulţumiţi, câteva persoane în vârstă trecute de 70 de ani au cerut ca grădinile si curtile lor, unde au crescut şi au trăit o viaţă să nu fie expropriate, ei au întărit că vor face tot ce le sta în putinţă pentru a-şi păstra pământurile în proprietate. 

Cunoscutul jurnalist clujean Mihai Soica prezent la dezbatere l-a întrebat pe primarul comunei Grigore Fati de ce Primăria Comunei sprijină dezvoltatorul şi este dispusă să achite exproprieri de aproximativ 3 milioane de euro (suma vehiculată la câteva şedinţe de Consiliu local) pentru a facilita accesul spre acest ansamblu. Edilul comunei a precizat că drumul respectiv oricum este în noul PUG. 

Posibil conflict de interese:proiectantul PUG-ului şi proiectantul ansamblului este aceeaşi firmă

Ce este interesant e că proiectantul noului PUG este aceeaşi firmă care proiectează ansamblul imobiliar de pe Coşbuc şi atunci se naşte o întrebare: Oare nu cumva drumul respectiv a fost pus în noul PUG pentru a facilita accesul la ansamblu imobiliar? Cu alte cuvinte, nu folosim banul public pentru a sprijinii investitori privaţi? Din moment ce avem un singur proiectant pentru cele două proiecte, iar PUG-ul întârzie să fie finalizat putem să ne punem numeroase întrebării de genul acesta. 

De altfel la finalul dezbaterii Marius Corici, reprezentant al Asociaţiei PRO Apahida a declarat că a purtat discutii cu proiectantul PUG-ului inainte ca acesta sa preia proiectul de la IPEG si ca acesta ar fi agreat ideea de se construi blocuri doar dupa calea ferata si doar dupa ce infrastructura comunei ar permite acest lucru, fiind, la vremea respectiva impotriva PUZ-ului pe care azi, culmea, l-a sustinut in la dezbaterea publica.

Oamenii au votat în unanimitate că sunt împotriva proiectului

Cei prezenţi la dezbatere şi-ar fi dorit ca reprezentanţii Primăriei să supună dacă proiectul este sau nu oportun pentru comună Apahida. Primarul Grigore  Fati a refuzat să supună la vot întrucât procedura de dezbatere publică nu implică şi un vot din partea participanţilor. Ligia Pop consilier local al comunei Apahida şi vecin cu ansamblul în cauză a i-a rugat pe cei prezenţi care NU sunt de acord cu proiectul să ridice mâna, iar toţi cei prezenţi au ridicat mâna.

Deşi este un vot consultativ, consilierii locali, o parte dintre ei prezenţi la dezbatere nu mai pot spune că nu ştiu ce părere au apahidenii despre acest proiect. E clar apahidenii nu-şi doresc o supraîncărcare a zonei centrale, cel puţin până când infrastructura rutieră şi edilitara va permite acest lucru. 

Vă invităm să urmăriţi întreaga dezbatere, unde veţi găsi şi alte motive pentru care apahidenii nu doresc alte blocuri în zona centrală!

 

Fotografii atașate acestui articol:

Comentarii și păreri: